inspirerende skolemiljøer
Sådan indretter du en institution, der ikke ligner en institution!
Hvordan giver det mening, tænker du måske? Men for mange ungdomsinstitutioner og efterskoler kan denne opgave faktisk skabe flere og gladere ”brugere” af tilbuddet. ”De unge går måske ikke bevidst og tænker over, hvordan indretning i deres institution ser ud. Men man mærker på dem, når de synes, at skolen er et rart sted at være”. Læs med når Ungdomsskoleleder Knud Strange fortæller om de overvejelser, Skanderborg ungdomsskole har gjort sig i forbindelse med en større indretningsopgave af organisationens skoler.
Vi møder Knud Strange, Ungdomsskoleleder for Skanderborg Ungdomsskole, på en helt almindelige onsdag eftermiddag i maj. Knud møder os på parkeringspladsen foran en af organisationens specialskoler, og vi får med det samme indtrykket af, at her er en skoleleder, der elsker sit job. Knud står uden tvivl for en organisation, der har set vigtigheden i at skabe et miljø, der ligger langt fra ”normen” i en almindelig folkeskole.
Rå materialer og blide farver
”Vi har skabt nogle meget mere inspirerende miljøer”
Eleverne har fået fri, så Knud tager sig tid til at vise os rundt. Overalt på skolens områder er der dæmpede pastelfarver på væggene og små kroge, hvor man kan sætte sig alene eller sammen et par stykker for at arbejde koncentreret med opgaver. ”Med de dæmpede men lækre farver på væggene og de små kroge forsøger vi at skabe et omfavnende miljø, hvor det er rart at være for både elever og personale”.
Møblementet på skolen består af en blanding af råt og rustikt træ, læder og jern. Her er ikke mange af de krydsfinersmøbler, man ellers ofte ser rundt på landets folkeskoler. Knud forklarer os, at ”på især vores specialskoletilbud har vi overvejet indretningen meget nøje. Her har vi nogle unge mennesker, der har slået sig på folkeskolen, og nu står på vej ind på en specialskole. Der har vi tænkt: Det, de i hvert fald ikke skal møde, er noget der ligner en skole! Næsten alle skolemøbler på markedet ligner desværre institutionsmøbler. Der kan vi med Trademark Livings møbler skabe nogle meget mere inspirerende miljøer”.
Efter turen rundt på skolen slår vi os ned i kantinen. Her spiser elever og lærere hver dag frokost sammen ved borde/bænkesæt, der giver en hyggelig streetfood stemning. Bordene er specialfremstillet i Tyskland efter ungdomsskolens ønsker.
Win-win for hele organisationen
”Vi har hyret en yngre lokal kvinde ind til at varetage opgaven, der indebærer at lave en skole, der ikke ligner en skole, men i stedet er et behageligt sted at være for alle. Hun har klaret opgaven fantastisk. Indretningen lægger op til hygge og samvær. Det er fantastisk at mærke den positive effekt på både elever og personale, og her har Trademark Living spillet en stor rolle,” siger Knud Strange og fortsætter, ”de er rigtigt dyre, de der institutionsmøbler. Pengene rækker typisk dobbelt så langt hos Trademark Living, og man får ovenikøbet dobbelt op på det visuelle udtryk. Det er ren win-win”.
Knud fortæller endvidere: ”Vores elever kommenterer måske ikke umiddelbart på indretningen, men man kan bare mærke på dem, at de synes, det er et fedt miljø at være i”.
”Selvom vores primære formål er at skabe en dagligdag for de unge og lærerne, som fungerer optimalt, er det selvfølgelig også en fordel, at de unges forældre kan lide indretningen. De lægger mere mærke til at skolen er anderledes indrettet end de unge gør. Så er man allerede foran på point,” smiler Knud.